Cultuurwinkel Breda logo Project aanmelden
nieuws
27 02 2014
Cultuurwinkel Breda en HAFF in Chassé
Op dinsdag 11 maart nodigt het Chassé leerkrachten en docenten uit om de wereld van de animatie te ontdekken. Ook zijn wij present, Cultuurwinkel Breda presenteert in het Chassé die dag verschillende projecten binnen de leerlijn Beeldcultuur, zoals de nieuwe VIVID game Anim 2.0, de Kijkwijzer en de vier concept-programma's die studenten van AVANS Hogeschool ontwikkelden.

Studenten van de minor Learning Experience Design van CMD zullen in de aula doorlopend de resultaten presenteren van het cultuureducatieve aanbod dat zij ontwikkelden voor de leerlijn Beeldcultuur. Zij maakten daarbij gebruik van de vier culturele vermogens van De Culturele Ladekast. Deze vermogens hielpen hen de juiste focus te bepalen binnen het programma, in verschillende stadia van ontwerp werd het product gecheckt op de gestelde doelen.De studenten vernemen graag van leerkrachten en educatiemedewerkers in hoeverre het eindresultaat toepasbaar is in het Bredase onderwijs. Indien culturele instellingen kans zien om één van de projecten te adapteren binnen hun aanbod, is dat zeker bespreekbaar.
 

Hieronder volgt een korte beschrijving van de vier concepten:

Groep 1-2: De Poppenkist
De Poppenkist is een leerervaring voor kinderen in groep 1&2. De kinderen kunnen spelen met de handgemaakte houten handpoppen die door het gebruik van o.a. magnetische oortjes, mondjes, neusjes  kunnen worden omgetoverd naar bijvoorbeeld een konijn, varkentje, of misschien wel een fantasiebeest. Daarnaast vouwt het deksel tot een prachtige fantasie-hoek die als context dient om de creativiteit van de kinderen te stimuleren. De kinderen leren zo met aandacht te kijken naar beeld, te zoeken naar onderscheidende details en deze te gebruiken in hun eigen creaties.

Groep 3-4: Emoji
Emoji is een spel dat kinderen traint in het herkennen en benoemen van emoties in beeld.
Tijdens het spel verzamelen de kinderen met hun zelf ingekleurde pop een drietal kaartjes door het zelf bepaalde parcours met reuze tegels af te leggen. Aan het eind van het spel vertellen ze met behulp van deze kaartjes waarom hun pop die emotie heeft. "Mijn pop is bang, want..." Tijdens het spel staan vragen als "wat zie je?", "welke van de vier emoties past hier het beste bij?" en "wat voor gevoel roept het bij je op?" centraal.
Elke keer dat je het spel speelt is de leerervaring anders. Daarnaast is het spel aangepast aan een spanningsboog van 15 à 20 minuten. Dit spel sluit perfect aan bij de kinderen: fysiek "doen" met een spel-element. Emoties zijn de basis van het uiten van je ervaring bij een beeld, en dus bij het betekenis geven aan een beeld.

Groep 5-6: Stopmotion Box
Stopmotion is een educatieve les, waarin kinderen spelenderwijs leren wat stop motion is en wat er bij komt kijken. Ook leren ze welke invloed licht en kleur hebben op een sfeerbeeld. Gedurende drie lessen gaan de kinderen aan de slag met de Stopmotion box. Deze Stopmotion box is speciaal ontwikkeld voor de lessen.

Groep 7-8: Footie
Footie is een online platform waar kinderen hun creativiteit kunnen uiten door middel van het maken van foto's. In een leuke, competitieve setting kunnen zij uitdagingen behalen en zo punten scoren. Ze leren van elkaar door te beoordelen, inspireren en door met elkaar de resultaten in klasverband te bespreken.



 

© Cultuurwinkel Breda