Cultuurwinkel Breda logo Project aanmelden
nieuws
15 12 2016
‘Wie weet er nog een fout antwoord?’
Woensdag 16 november was het gezellig druk bij Nieuwe Veste aan de Molenstraat. De Stichting Nutsscholen Breda hield een studiedag. Alle juffen en meneren van de Nutsscholen De Hoogakker, Dirk van Veen, Boeimeer, Burgst en Teteringen praatten de hele dag over het nut van creativiteit, kunst en cultuur in het onderwijs. Bij Nieuwe Veste ben je dan natuurlijk aan het goede adres.

Frans-Joseph de Graaf is directeur van Nutsbasisschool De Hoogakker in de Haagse Beemden. Frans-Joseph: “Taal en rekenen zijn belangrijk om te leren op school. Dat snapt iedereen. Maar kinderen hebben veel meer nodig om zich straks staande te houden. De maatschappij verandert voortdurend. Dus moet je flexibel zijn en je aan elke nieuwe situatie aan kunnen passen. Die creativiteit, die flexibiliteit leer je met creatieve vakken op school.”

Fier op fouten
In de concertzaal van Nieuwe Veste vertelt wetenschapsjournalist Mark Mieras over hoe ons brein werkt en hoe we leren. Hoe leert een net geboren baby? Leer je sneller als je dingen doet die je al kent of juist als je nieuwe dingen uitprobeert? Hij zet de juffen en meesters aan het denken over het wekken van nieuwsgierigheid als motor om te leren. ‘Wie weet er nog een fout antwoord?’ Dat zorgt voor creativiteit en flexibiliteit.

Samen
Frans-Joseph de Graaf komt enthousiast de zaal uit. ”Kijk, dit gaan we ook op onze scholen doen: nog meer kunst, cultuur en creativiteit binnenhalen. Samen met Nieuwe Veste vroegen we subsidie aan bij het Fonds voor Cultuurparticipatie. Ik kende Nieuwe Veste als culturele aanbieder – we werkten al vaker samen – maar de ondersteuning die ze boden bij het vinden van subsidiemogelijkheden en de subsidieaanvraag was nieuw voor me.” 

Experimenteren
Het Fonds voor Cultuurparticipatie kende een subsidie toe van € 100.000,-. Frans-Joseph: “Dat mooie bedrag zetten we in om de culturele dingen die we al doen verder uit te breiden en nieuwe ideeën te ontwikkelen. € 40.000 van het subsidiebedrag is om mee te experimenteren op onze scholen. Leerkrachten en kinderen kunnen samen bedenken wat bij hen op school een goed cultureel project zou zijn en kunnen het direct uitproberen. Van het samen ontwikkelen van zo’n project leer je ook. Die kennis delen we vervolgens met onze andere scholen.”

Mooiste resultaat
Ouders kijken bij de keuze van een school voor hun kinderen steeds meer naar het totaalplaatje. Frans-Joseph de Graaf: “Je let als ouder bij een kind van 4 jaar op andere dingen dan bij een kind in groep 8. Het mooie is dat ‘onze’ ouders het belang van kunst en cultuur in de klas onderkennen en mede daarom voor ons kiezen. Maar het mooiste resultaat is als een volwassene straks tegen me zegt: ‘Meneer Frans-Joseph, mijn basisschooltijd bij u op school was heel bijzonder. Het heeft me heel veel meerwaarde opgeleverd. Ik voel me zelfstandig, zelfverzekerd en creatief!’ Zo’n reactie, daar doe je het voor.”



 

© Cultuurwinkel Breda