Cultuurwinkel Breda logo Project aanmelden
nieuws
29 10 2015
Ik zie ik zie wat jij niet ziet!
Met het Ontdekkingsprogramma Ik zie ik zie wat jij niet ziet! Ga je actief aan de slag met je mobiele telefoon als camera. Lekker naar buiten op zoek naar patronen en vormen om de vondsten daarna aan elkaar te presenteren en verder uit te werken. Hoe inspirerend en leerzaam is dat? Zeven enthousiaste leerkrachten ondervonden dit in het rond het Graphic Design Festival Breda (GDFB) tijdens de 2e vaardigheidstraining Beeldcultuur. Onder leiding van beeldend kunstenaar Marja Reniers van Beeldlokaal ontdekten ze al snel dat dit programma, dat nu voor groep 3 en 4 op het menu staat, ook heel geschikt is voor de bovenbouw.

Beeldend kunstenaar Marja Reniers licht het programma Ik zie ik zie wat jij niet ziet!  toe. Wat kun je allemaal doen met vorm en patronen. Wat is het verschil tussen een vorm en een patroon? Bij een vorm richt je je op de buitenste lijn. Bij een patroon gaat het om de herhaling van de vormen. In groepjes van 2 gaan de leerkrachten buiten op zoek naar vormen en patronen. Alles wordt met de camera (de mobiele telefoon) vastgelegd. In de omgeving van het Chassé theater blijken er verrassend veel vormen en patronen te zijn. Op het laatst maakte de leerkrachten een zelfgemaakt patroon met materialen die ze buiten aantroffen. De gekste en mooiste resultaten. Zoals drie afvalcontainers in patroon. Herfstbladeren, dennenappels en takjes in een patroon gelegd.

We presenteren elkaar de resultaten. Geweldig wat je bereikt met het vergroten en het verkleinen van het beeld. Door in-  en uit te zoomen. Raden wat je ziet. Hilarische leermomenten. Spontaan ontstaan er ideeën voor andere mogelijkheden zoals: een school brede speurtocht uitzetten met vormen of patronen van bekende plekken n de school; in de nieuwsbrief steeds een zoekplaatje opnemen en laten raden (soort prijsvraag); aardappelstempels maken voor vormen en patronen; voelen van patronen en vormen onder dekentje; patronen en vormen maken door beweging; een wc rol inzetten als kijker. Schaduw maken met vormen zoals bij het schimmenspel.

Kortom een geslaagde training, waar veel werd geleerd. Vooral ook van elkaar.
 

Vaardigheidstrainingen per discipline
Aan de verschillende disciplines (dans, muziek, drama, beeldende vorming, erfgoed, beeldcultuur) zijn vier vaardigheidstrainingen gekoppeld. Trainingen voor leerkrachten gekoppeld aan de gekozen programmaleerlijn in De Ontdekking. De Culturele Ladekast, de doorlopende leerlijn cultuureducatie, waarin de culturele vermogens staan beschreven, vormt het uitgangspunt. Doel van de trainingen is bewustwording op gang brengen en kennisoverdracht aan leerkrachten. Wat leren kinderen van cultuureducatie in het algemeen en wat in dit specifieke geval van Beeldcultuur? Voor de praktische toepassing zijn er de Vermogenskaarten. Met antwoorden en voorbeelden: hoe doe je dat in de klas? Na afloop van elke training wordt de lesbrief aan de vermogenskaarten toegevoegd.

Lees alles over de vaardigheidstraining voor jouw school op de pagina van de betreffende leerlijn

 


 

© Cultuurwinkel Breda