Cultuurwinkel Breda logo Project aanmelden
Programma Drama
De klankbordgroep Drama heeft samen met pilotscholen en -instellingen een programmatische invulling van de leerlijn Drama samengesteld.

  • Onderstaandeprogramma's worden in schooljaar 2015/16 en 16/17 aan alle scholen in Breda aangeboden. Scholen kunnen in Ontdekking deel II kiezen voor deze leerlijn. De programma's werken gezamenlijk aan de ontwikkeling van  de volgende culturele vermogens en kerndoelen. 

    Centraal in de leerlijn drama staat het thema: Blijven(d) Verwonderen. Door te kijken naar zichzelf, anderen en de wereld om hen heen, maar ook door het zelf maken van (kleine) voorstellingen, leren leerlingen buiten bestaande kaders te denken en met een frisse en eigen blik de wereld in te kijken.

    Onderstaande beschrijving schetst een beeld van de inhoudelijke invulling van de leerlijn drama welke in schooljaar 15/16 wordt aangeboden. De leerlijn is nog in ontwikkelingen, dus het aanbod kan nog wijzigen.

    Leerjaar 1 & 2: Leerlingen kijken naar professioneel poppentheater in de klas en gaan daarna spelenderwijs aan de slag met elementen uit de voorstelling en/of ze gaan aan de slag met verwerkingsopdrachten voor en/of na het zien van de voorstelling.
    (vermogens: receptief & creërend)
  • Leerjaar 3 & 4:Leerlingen bekijken een voorstelling rondom het thema: Niets is wat het lijkt, vervolgens maken ze, onder begeleiding, zelf een korte voorstelling rondom dit thema, waarbij voorwerpen op een geheel andere manier dan hun feitelijke functie worden ingezet.
    (vermogens: receptief, creërend & reflectief)
  • Leerjaar 5 & 6: Twee lessen van een uur voor of na het voorstellingsbezoek ‘Ben Niet bang’ – in het Chassé Theater:
    Voorbereidende les: wat ga je zien, wat verwacht je, spelopdrachten in het thema van de voorstelling of scenes uit het verhaal van de voorstelling, of theateroefeningen met gebruik van de muziek van uit de voorstelling. (receptief en creërend vermogen). Kerndoel 54
    Verwerkingsles: wat heb je gezien en beleefd, gebruik maken van de eigen beleving in diverse spelopdrachten, creëren van eigen fantasieverhaal n.a.v. de voorstelling (‘het verhaal gaat verder…’), leerlingen spelen de personages/rollen uit de voorstelling. Leerlingen leren dat wat ze gezien en beleefd hebben om te zetten naar eigen creaties. Voorstelling is inspiratiebron voor eigen creatief proces. (receptief en creërend vermogen). Kerndoel 55, 56 Idee: Nagesprek met de acteurs/actrices door Chassé Theater
    (vermogens: receptief, creërend, reflectief & analyserend)
  • Leerjaar 7 & 8:Twee lessen naar keuze van 60 minuten in het kader van spelverdieping en speelstijlen:
    1: Improvisatie: expressie – samenspel – verhaalopbouw/climax. De leerlingen maken kennis met improvisatie door middel van diverse spelopdrachten, zij maken gebruik van expressie, stem en gebaar in samenspel met de ander. De leerlingen kunnen een verhaal spelen met een duidelijk begin, midden, climax en einde. Kerndoel 54, 55
    2. Rolopbouw: inleving – transformeren – stemgebruik
    In aanloop naar de musical in groep 8 kan de leerling een rol/personage duidelijk neer zetten met expressie, houding, gebaar en stemgebruik. Inleving en concentratie zijn daarbij belangrijk. Kerndoel 54, 55
    3.Tekstzegging: spraak – intonatie – zeggingskracht
    In aanloop naar de musical in groep 8 kan de leerling geschreven tekst gebruiken om een verhaal uit te drukken. Leerlingen leren hun stem bewust en op verschillende manieren te gebruiken, leren verstaanbaar te spreken en zijn zich bewust van hun publiek. Leerlingen kunnen hun stem, spraak en intonatie gebruiken om een rol/personage duidelijk te maken. Kerndoel 54, 55
    NB: Bij alle lessen is op verzoek aansluiting bij een (jaar)thema van de school of klas of met de tekst van de musical mogelijk.  (vermogens: receptief, creërend, reflectief & analyserend)

 

 


 

  • Voortgezet Onderwijs: Leerlingen bezoeken voorstellingen in het theater en gaan aan de slag met professionals uit het werkveld met workshops, meet & greets en/of het maken van een eigen voorstelling.
    vermogens: receptief, creërend, reflectief & analyserend.
Heb je vragen over het aanbod, neem dan contact op met leerlijnbegeleider Geesje Prins (Hoofd educatie Chassé Theater, GPrins@chasse.nl / 076-5303104). 


 

© Cultuurwinkel Breda